7 augustus 2017 - Washington, District of Columbia, Verenigde Staten

-The Capitol of the United States of America-

Washington D.C. (District of Columbia), de hoofdstad van de Verenigde Staten. Echter was dit niet de enige hoofdstad in de geschiedenis van dit land. Deze voormalige hoofdstad van de Verenigde Staten is onze volgende bestemming, Philadelphia, gelegen in de staat Pennsylvania.

In de dagen die wij hebben doorgebracht in Washington hebben wij ons lopend voortbewogen in de National Mall. Dit is een wijds, autovrij gebied van 2 mijl (ongeveer 3,6 kilometer) lang. Aan de ene kant van deze Mall zit het Capitool en aan de andere kant het Lincoln Memorial. Ongeveer in het midden staat het Washington Monument. Kortom, rond het National Mall zijn de meeste bezienswaardigheden van de stad te vinden.

Het Witte Huis is de officiële residentie van elke president van de Verenigde Staten, met uitzondering van George Washington (de eerste president). Tegenwoordig het thuis van de nieuwe president, Donald Trump. Op onze eerste dag hebben wij de voorkant van het huis gezien. Dit vonden wij eigenlijk tegenvallen. Door de grote afstand tussen de plaats van de toeristen en het huis zelf, maar ook door de vele bomen die het huis eigenlijk bedekken. De achterkant van het huis kwam van pas op onze tweede dag. Jullie zullen niet verbaasd zijn als ik zeg dat dit vanaf de achterkant nog een aardig stuk lopen is. Deze kant van het Witte Huis vonden wij in ieder geval een stuk imposanter. Toch verslaat het Capitool qua gebouw het Witte Huis naar onze mening. Het Capitool is een monumentaal gebouw met een indrukwekkende koepel. In de noordelijke vleugel van het gebouw is de senaat gezeteld en het huis van de afgevaardigden is gezeten in de zuidelijke vleugel. De afmetingen van het gebouw zijn dan ook immens, het is 229 meter lang en 107 meter breed. De koepel, inclusief het standbeeld, van 57 meter hoog maakte het Capitool vele malen indrukwekkender dan het Witte Huis.

Op de route van het Capitool naar het Lincoln Memorial liggen nog twee belangrijke monumenten voor de stad en land, namelijk het Washington Monument en het World War II Memorial. Het Washington Monument is een 169 meter hoog monument die in de negentiende eeuw opgericht werd ter ere van de eerste president van de Verenigde Staten, George Washington. Het monument wordt omringd door vlaggenmasten, waarbij elke vlag een staat van de Verenigde Staten voorstelt. Ook dit monument was weer erg indrukwekkend en imposant. Mijn nummer één monument/memorial is het World War II Memorial. Het monument is ter ere van de zestien miljoen soldaten die dienst deden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In vergelijking met andere monumenten in Washington is dit monument enorm qua omvang. Het monument bestaat uit 56 identieke witte zuilen die in twee halve cirkels staan opgesteld. Daarnaast is er een drie meter hoge Freedom Wall aanwezig, deze muur hangt vol met 4.043 gouden sterren. Met deze sterren herdenkt de Verenigde Staten de slachtoffers van de oorlog, waarbij elke ster staat voor 1.000 Amerikaanse soldaten die omkwamen.

Ondanks dat het World War II Memorial mijn eerste plaats verdient, staat het Lincoln Memorial erg hoog in deze lijst. Het Lincoln Memorial is gecreëerd voor de zestiende president van de Verenigde Staten, Abraham Lincoln.  Het monument is een zittend standbeeld van Abraham Lincoln van maar liefst 5,8 meter hoog. Onder het bewind van Abraham Lincoln werd de slavernij in de Verenigde Staten afgeschaft. Lincoln werd zes dagen na het einde van de burgeroorlog in 1865 vermoord. Aan de zijkanten van het Lincoln Memorial zit aan de ene kant het Vietnam Veterans Memorial (eert de gesneuvelden die vochten in de Vietnam oorlog) en aan de andere kant het Korean War Veterans Memorial (om de slachtoffers van de Koreaanse oorlog te herdenken). Het monument van Vietnam bestaat uit twee zwarte driehoekige granieten muren waarin meer dan 58.000 namen zijn gegrift van personen die omkwamen tijdens de Vietnamoorlog of die nog steeds vermist zijn. Door middel van een reeks levensgrote standbeelden van soldaten die het terrein doorstappen is het Koreaanse monument opgebouwd.

Voordat wij aan onze weg naar de volgende bestemming zouden beginnen, hebben wij Arlington National Cemetery bezocht. Dit is één van de 139 nationale begraafplaatsen van de Verenigde Staten. Ikzelf ben niet zo aanhanger van begraafplaatsen bezoeken, maar mijn moeder is er altijd door gefascineerd, vandaar deze activiteit. De begraafplaats werd voor het eerst in gebruik genomen in 1864 en telt vandaag de dag zo’n 400.000 graven. Het is een militaire begraafplaats waar ook bekende Amerikanen als presidenten (zoals John Fritzgerald Kennedy), astronauten en politici begraven liggen.

Er staan helaas nog maar twee steden op onze te wachten… Morgen vertrekken wij naar ‘the city that never sleeps’, New York City!

Van Philadelphia komt helaas geen reisverslag. Door verschrikkelijke regen hebben wij onze middag doorgebracht in een shoppingmall.

1. Jac lisman:
    8 augustus 2017
    Hi Puck,
    Je kan naast journalist ook nog verder met geschiedenis. Goed verslag en we hebben het weer met belangstelling gelezen. Nog ruim een week vakantie te vieren en dan weer, nu eens een rustige vlucht, naar huis.
    Dikke kus van omaopamontfoort
  2. Jacqueline:
    8 augustus 2017
    Hi allen. Even op mijn gemak gelezen. Je moet inderdaad iets met geschiedenis doen. Dat vak vond ik altijd het boeiendste. Veel plezier nog. Kus Jacq
  3. Janneke:
    9 augustus 2017
    Jeetje Puck, weer zo'n heerlijk reisverslag! Hier moet je idd meer mee gaan doen. Veel plezier in New York