- If you're a bird, I'm a bird -

4 augustus 2017 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

Hello there,

Wij zitten voorlopig nog in de auto, dus ik heb de tijd om jullie te beschrijven wat wij afgelopen dagen in Charleston hebben beleefd. Op dit moment zijn wij namelijk begonnen aan onze autoreis naar Washington D.C. Aangezien dit vanaf Charleston een reis is van tien (!!) uur, doen wij een overnachting in New Bern. New Bern staat bekend om de geboorteplaats van de Pepsi Cola (ontstaan door Caleb Bradham).

Voor Charleston hebben wij een kleine tussenstop gehouden in Savannah, Georgia. Deze plaats hadden wij als tip meegekregen van een zeeman uit Coconut Grove, Florida. Ondanks dat hij vertelde dat deze plaats overeenkomt met Charleston, besloten wij toch daar een kop koffie te drinken. Na nog een kleine twee uur rijden, kwamen wij aan in Charleston. Voor de lezers die nog nooit gehoord hadden van Charleston hier een kleine geschiedenis. Charleston is een stad in de staat South Carolina, voormalig gesticht in 1670 als Charles Town. Tien jaar later werd het verplaatst naar de huidige locatie. Pas sinds 1783 is de stad bekend als Charleston.

Na onze aankomst zijn wij meteen de oude stad, French Quarter, gaan verkennen. Het oude stadsgedeelte ligt in South-Charleston, waar vroeger, maar tegenwoordig nog steeds vooral de blanken wonen. De stad staat vol met oude, grote koloniale huizen. Stuk voor stuk prachtig. In deze wijk, in E Bay St. (street), is de Rainbow Row. Dit is één straat vol met gekleurde huizen, van roze tot geel en van paars tot blauw. Na een wandeling in het mooie Charleston hebben wij ons neergeploft bij het zwembad. Op de tweede dag in Charleston zijn wij de geschiedenis van de stad ingedoken. Wij zijn naar de Boone Hall Plantation & Gardens geweest. Een deel van de film The NoteBook, het verhaal van Noah en Allie verfilmd door Nicholas Spark, is op deze plantage opgenomen. Als groot fan van de films van Nicholas Spark moest deze plantage hoe dan ook bezocht worden. Daarnaast heeft de plantage voor o.a. North & South, Queen en Southern Living ook als filmset gediend.

The Boone Hall Plantation is een van de oudst werkende en levende plantage van Amerika. Wat de Amsterdamse grachten voor de VOC waren, was Charleston voor de rijke plantage-eigenaren van South Carolina. Plantages zijn daarom ook een onlosmakelijk deel van de geschiedenis van Charleston. Het waren dan ook de plantage-eigenaren die zich fel verzetten tegen de anti-slavernijmaatregelen die president Lincoln wilde doorvoeren. Boone Hall is gesticht in 1681 door majoor John Boone. Boone kwam in Charleston aan met een van de eerste groepen Engelse kolonisten. Door zijn huwelijk met de dochter van rijke ouders verkreeg hij de Boone Hall Plantation & Gardens. Van het oorspronkelijke huis van de familie Boone is niets meer over. Het huidige huis is in 1936 gebouwd door de Canadese ambassadeur Thomas A. Stone. De huidige eigenaren, de familie MacRae, stelden de plantage in 1956 open voor publiek. Hiermee willen ze de geschiedenis van het leven op de plantages in leven houden.

Door het huis (wat gebruikt werd in de film The NoteBook) kregen wij een rondleiding met informatie over de eigenaren door de tijd heen en welke lastige omstandigheden zij meegemaakt hebben (waaronder de beurskrach uit 1929 en het de tweede wereldoorlog vanaf 1940). Na deze rondleiding hebben wij een kijk genomen in de negen slavenhuizen die nog overgebleven zijn uit die tijd. Aan elk van de slavenhuizen is een onderwerp gekoppeld, zoals ‘het leven van de slaaf’, ‘vrouwenemancipatie’, ‘verbod van slavernij' en ‘van nu tot vroeger’. Door middel van foto’s, films, voorwerpen en tekst werd er een beeld gevormd hoe het leven van de slaven op de plantage was. Een zin die mij raakte in het slavenhuis van het verbod van slavernij: ‘I felt like a bird out of a cage. Amen. Amen. Amen. I could hardly ask to feel any better than I did on that day.’ - Houston Holloway, former slave from Georgia recalling the moment that slavery ended. Bij het negende slavenhuis werd een voorstelling over het slavernij-leven en de liederen die tijdens het werk gezongen werden. Een van die liederen werd gezongen om de andere slaven te stimuleren en door te zetten als het werk tegen zat. Joep werd het podium opgeroepen en het publiek zong hem het lied toe om door te zetten. Hilarisch! Als laatste activiteit op de Boone Hall Plantation & Gardens zijn wij met een tour door de plantages gereden. Het is lastig om in te zien dat de vierentachtig (zoveel slaven had de oorspronkelijke eigenaar, John Boone) slaven op deze plantages uren in de warmte aan het werk waren.

Voordat wij naar New Bern zouden rijden, stond Cypress Gardens op de planning. Hier is een van de beroemdste scenes van The NoteBook opgenomen. De scene waarin Noah Allie met de boot meeneemt om een tocht te maken tussen honderden ganzen op het water van de Cypress Gardens. Helaas is het park gesloten vanwege opgelopen schade van tien miljoen dollar in het jaar 2015.
Donald heeft de thee en het gebak al klaar staan, dus tot het volgende verhaal!

- If you're a bird, I'm a bird -

1. Jacqueline:
    5 augustus 2017
    Goedemorgen zeg. Wat een verhaal weer. Zo leren wij ook weer wat. En hebben jullie Joep niet gefilmd? Op naar het volgende deel. Kus Jacq
  2. Opaomauitmontfoort:
    Hi Puck,
    Weer een mooi verhaal. We hebben hierdoor weer een hoop geleerd over de plaatsen, die jullie bezochten.
    Joep nog een optreden verzorgd. Leuk!
    Op naar volgend verslag.
    Liefs omaenopamontfoort
  3. Henriëtte:
    5 augustus 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Goede reis.
  4. Simeî:
    6 augustus 2017
    Heerlijk zo'n storyteller, alsof we erbij zijn. Nu weet ik dat jullie ontzettend van Doe-vakanties houden maar DOE af en toe ook rustig aan hè. Groetjes en een goede reis.
  5. Mara:
    7 augustus 2017
    A good story and great experiences, again! X
  6. Janneke:
    8 augustus 2017
    Wat een goed verhaal zeg! de beelden herken ik idd uit North en South. Dit was het huis van de familie uit het zuiden. Patrick Swazy. Ook die slavenhuisjes komen voor in de film! Grappig zeg!
    Jammer Puck dat jullie niet naar die vijver konden uit the notebook!